هدف از فرستادن پیامبران در نهایت “انجام تربیت و سازندگی” است که قرآن با تعبیرات #تزکیه و #تعلیم بدان اشاره نموده است. واژه مقدس تقوا و نیز واژه مقدس دیگر تزکیه که اینها در اسلام بر روی آن تکیه شده است، در حقیقت همان فائق آمدن بر موانع درونی آزادی است.
تقوا عبارت است از اینکه انسان هوشیارانه از خود محافظت کند و مانع شود از اینکه هواها و هوس ها و جهالت ها و لغزشها او را از راه صحیح الهی و انسانی دور کند و تزکیه عبارت است از اینکه انسان خود را از آلایشها و فسادها و گرفتاریهای روحی و قلبی پاک کند، خود را پاکیزه از دنائتها و رذالتها پستیها بکند. اگر تقوا و تزکیه در کسی پیدا شد، در حقیقت آزاد است و او میتواند بر قدرتهای بزرگ عالم هم پیروز بشود و اگر در ملتی تقوا و تزکیه پیدا شد، ولو به طور نسبی همان اندازه میتواند بر قدرتهای تهدید کننده آزادی او غلبه کند.
اگر انسان تعلیم درست و تزکیه درست شود همان ماده مستعدی است که در کارخانه ی مناسبی شکل مطلوب خود را پیدا کرده و به کمال رسیده است. هم در این نشئه وجود او منشا برکت خیر و مایع آبادی جهان و آبادی دلهای انسانهاست، هم وقتی وارد نشئهی دیگری شد و به عالم آخرت قدم گذارد سرنوشت او همان سرنوشتی است که همه انسانها از اول تا امروز مشتاق آن بودهاند یعنی نجات زندگی ابدی سعادتمندانه و بهشت.
کتاب انقلابی بمانید صفحه ۴۰