وقتی پیغمبر وارد مدینه شد، هیچ سوال نکرد که حالا مثلاً حاکمیت هم به عهده ما است یا نه؛ نه معلوم بود، همه میدانستند آمده و حاکمیت و حکمرانی و اداره حکومت به عهده اوست. دین برای این است:«وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ»؛معنای«لیطاع» فقط این نیست که اگر گفت نماز بخوانید، نماز بخوانید؛ نه، معنایش اطاعت در همه امور زندگی است، یعنی حکمرانی، و از طرفی حاکمیت دین را قرآن به صورت روشن بیان کرده؛ واقعاً اگر کسی این را انکار کند، حاکی از این است که در قرآن دبر درست نکرده.
از طرفی قرآن اعلام میکند…«وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ» پیغمبران را فرستادیم برای اینکه مردم از اینها اطاعت کنند… موضوع اطاعت پیغمبران چه چیزهایی است؟ صدها آیه قرآن این موضوع را بیان میکند؛ مثلاً آیات جهاد؛ آیات مربوط به اقامه قسط، آیات مربوط به حدود و مجازاتها ، آیات مربوط به معاملات و قراردادها، آیات مربوط به قراردادهای بین المللی «وَإِن نَكَثوا أَيمانَهُم مِن بَعدِ عَهدِهِم وَطَعَنوا في دينِكُم فَقاتِلوا أَئِمَّةَ الكُفرِ ۙ إِنَّهُم لا أَيمانَ لَهُم لَعَلَّهُم يَنتَهونَ» اینها یعنی حکومت.
این آیات نشان میدهد که در این موارد بایستی از رسول اطاعت بشود؛در مسئله دفاع از کشور،در مسئله اجرای حدود،در مسئله معاملات و قراردادهای اجتماعی، در مسئله قرارداد با کشورهای دیگر، در مسئله اقامه قسط و اقامه عدل، ایجاد عدل در جامعه؛در اینها باید از پیغمبر اطاعت بشود؛ این یعنی حکومت؛ معنای حکومت غیر از این نیست،.
حاکمیت اسلام با این وضوح در قرآن منعکس و روشن است. و البته در سنت و حدیث و کلمات پیغمبر و کلمات معصومین هم که الی ماشاالله هست.
کتاب انقلابی بمانید جلد ۱ صفحه۷۲