بسم الله الرّحمن الرّحیم
خلاصه بیانات در دیدار مداحان اهلبیت علیهمالسلام
2 دی 1403
تبریک میلاد حضرت زهرا (سلام الله علیها)
تبریک عرض میکنم میلاد مسعود سیّدهی زنان عالم و برگزیدهی پیامبر خاتم، حضرت زهرا (سلام الله علیها) را. امروز جلسهی ما جلسهی بسیار نورانی و معنوی و شیرینی بود؛ من یک جملهی کوتاه عرض میکنم در مورد حضرت زهرا (سلام الله علیها)، یک جمله هم در مورد مسائل مربوط به مدّاحی و مدّاحان، و اشارهای به مسائل روز عرض خواهم کرد.
نمونههای الهی برای بشر
خداوند متعال دو زن را نمونه قرار داده برای همهی آحاد بشر از زن و مرد: «وَ ضَرَبَ اللَهُ مَثَلًا لِلَّذینَ آمَنُوا امرَاَتَ فِرعَون» و بعدش «وَ مَریَمَ ابنَتَ عِمران». روا گفته میشود اینها نمونه هستند، فقط فضیلت نیست الگو هم هستند، قلّهاند؛ ممکن است من و شما به آن قلّه نرسیم و حتماً هم نمیرسیم، امّا به سمت آن قلّه باید حرکت کنیم.
شجاعت و منطق حضرت زهرا (سلام الله علیها)
اینکه یک زن تنها، یک بانوی جوان، در برابر یک جمعیّت عظیم، قیام کند، از حق دفاع کند، شجاعت نشان بدهد، منطق او همهی صاحبان منطق را مجاب کند، کار را نیمهکاره رها نکند این چیزی است که جز از شخصیّتِ برجستهی ممتازِ یگانهای مثل حضرت زهرا (سلام الله علیها) برنمیآید. این همان چیزی است که خدای متعال در قرآن فرموده است که «اَن تَقوموا لِلَّهِ مَثنىٰ وَ فُرادىٰ» و آن مصداق واقعیِ این آیهی شریفه، فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) است.
تبریک میلاد حضرت زهرا (سلام الله علیها)
یک روایتی را خوارزمی ــ که از علمای اهل سنّت است ــ نقل میکند؛ میگوید که «قالَ رَسولُ اللهِ صَلّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ یا سَلمان». پیغمبر این [حرف] را به نزدیکترین صحابی خودشان بیان کردند: حُبُّ فاطِمَةَ یَنفَعُ فی مِائَةٍ مِنَ المَواطِن؛ دوستی فاطمهی من صد جا به دردتان میخورد؛ اَیسَرُ تِلکَ المَواطِنِ المَوتُ وَ القَبر؛ این صد جایی که محبت فاطمه به دردتان میخورد، آسانترینش مرگ و قبر است.
معنای حدیث و محبت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
در نگاه اوّل، معنای این حدیث این است که اگر شما به فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) محبت داشته باشید، این فضیلت متعلق به شما است؛ لکن وقتی دقّت میکنیم، یک معنای دیگری هم در کنار این معنا وجود دارد و آن این است که «محبت فاطمهی زهرا به انسان» این فایده را دارد. یعنی چه؟ یعنی دوستی او با شما؛ این مهم است، این سخت است. آن معنای اوّلی آسان است؛ امّا این دوّمی که او به شما محبت پیدا کند، آن بخشِ مشکل است.
تبیین در مجلس مدّاحان
آنچه مناسب مجلس مدّاحان است، یک بخشی از همین حرف است: فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) به کسی محبت پیدا میکند که همان خصوصیات را در زندگی الگو قرار بدهد که یکی از آن خصوصیات، عبارت است از «تبیین». حضرت زهرا (سلام الله علیها) از آن لحظهی اوّل، شروع به تبیین کرد؛ «تبیین» مهمترین کار فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) است.
مدّاحی و پیروی از فاطمهی زهرا (سلام الله علیها)
«مدّاحی» پیروی از فاطمهی زهرا است در تبیین. فاطمهی زهرا هم حقایق روز را بیان کرد؛ تبیین مسائل روز یک وظیفهی بسیار مهم است. لذاست در روایتِ پیغمبر وارد شده است: اِنَّ المُؤمِنَ یُجاهِدُ بِسَیفِهِ وَ لِسانِه؛ جهاد با زبان یکی از انواع مهمّ جهاد است و گاهی اوقات از جهاد با جان هم تأثیرش بیشتر است.
جهاد با زبان در مدّاحی
شما برادران مدّاح مخاطب این سخن هستید: جهاد با زبان. ابزار این جهاد در اختیار شما است؛ شما یک هنر ترکیبی دارید. مدّاحی یک هنر ترکیبی است؛ هم قالب، هم محتوا، هم لفظ هنر است، هم معنا هنر است.
ترکیب هنرهای مختلف در مدّاحی
مدّاحی ترکیب چندین هنر است؛ هنر صدا، هنر آهنگ، هنر شعر، هنر مدیریّتِ جمعیّت و هنر چهرهبهچهره شدن با مردم.
مدّاحی و پیروی از فاطمهی زهرا (سلام الله علیها)
بنابراین مدّاحی یک رسانهی تمامعیار است؛ چون یک رسانه است، پس میتواند ابزار تبیین باشد؛ ما امروز به تبیین نیاز داریم. امروز، شبههافکنی یکی از کارهای اساسی دشمن است. حالا یک مقداری در خبرهای آشکار هست که شما هم میبینید، یک مقداریاش هم در خبرهای آشکار نیست که ما اطّلاع داریم. برنامهریزی میکنند و پول خرج میکنند برای اینکه ذهنیّتها را منحرف کنند از حقیقت.
نیاز به تبیین و پاسخگویی
چه کسی باید جواب بدهد؟ چه کسی بایستی تبیین کند؟ شما جزو کسانی هستید که میتوانید این کار بزرگ را انجام بدهید. اگر این حرکت مدّاحی شما آگاهیبخش باشد، امیدآفرین باشد، و هم حرکتدهنده باشد، آن وقت یک کار اساسی و بزرگ را شما انجام دادهاید.
مبارزه با هراسافکنی و اختلافافکنی
میتوانید مبارزه کنید با هراسافکنی دشمن، میتوانید مقابله کنید با اختلافافکنی دشمن، میتوانید مقابله کنید با یأسآفرینی دشمن. اینهایی که عرض میکنم، هر کدام یک عنصر اساسی است؛ ابزار عمدهی دشمن، ترساندن و هراس افکندن است. شما قوی هستید، او تبلیغ میکند ضعف شما را برای اینکه شما را بترساند؛ دست شما پُر است، او تبلیغ میکند که دست شما خالی است برای اینکه شما را مأیوس کند. به این نکات باید توجّه داشته باشید.
در صدر اسلام و نقش منافقین
در صدر اسلام، در جنگ اُحد، مسلمانها ضربه خوردند؛ وقتی برگشتند مدینه، منافقین دیدند زمینهی خوبی است برای بهرهبرداری تبلیغاتی از این وضع، شروع کردند وسوسه کردن: اِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَکُم فَاخشَوهُم؛ گفتند: «همه علیه شما دست به دستِ هم دادهاند، بترسید»؛ خدای متعال به خاطر این قضیّه وحی نازل کرد: «اِنَّما ذٰلِکُمُالشَّیطانُ یُخَوِّفُ اَولِیاءَهُ فَلا تَخافوهُم»؛ این شیطان است که دوستان خودش را دارد میترساند، از آنها نترسید. مشت محکم قرآن بر دهان منافقین وسوسهکننده فرود آمد.
نقش اصحاب ادب و شعر در تبیین
امروز این «اِنَّما ذلِکُمُ الشَّیطان» را شما باید بگویید؛ اصحاب ادب و شعر و فکر بنشینند و فکر کنند؛ منطق قابل قبول و دلنشین برای مخاطب درست کنند و در جایگاه معتبر مدّاحیگری و ستایشگری اهلبیت، آن را به مردم منتقل کنند.
مسائل سوریه و نقش اغتشاشگران
امروز سرخطّ خبرهای منطقهی ما مسائل سوریه است. من نمیخواهم تحلیل بکنم. من در این زمینه حرف دارم؛ نکتهی اوّل. یک گروه اغتشاشگر با کمک دولتهای خارجی و با برنامهریزی آنها و با نقشهی آنها توانستند از ضعفهای درونی کشور سوریه استفاده کنند و کشور را به هرجومرج بکشانند.
برنامهی آمریکا برای تسلّط بر کشورها
من حدود دو سه هفته قبل در یک سخنرانی همینجا گفتم که برنامهی آمریکا برای تسلّط بر کشورها یکی از دو چیز است: یا ایجاد یک حکومت فردیِ استبدادی، اگر این نشد، هرجومرج، اغتشاش. در سوریه به اغتشاش منتهی شدند؛ هرجومرج به وجود آوردند.
احساس پیروزی و گزافهگویی دشمنان
حالا آمریکاییها، رژیم صهیونیستی و کسانی که با اینها همراهند، به خیال خودشان احساس پیروزی میکنند؛ و لذا به گزافهگویی افتادهاند. خاصیّت اهل شیطان هم همین است که وقتی احساس میکنند پیروز شدند، اختیار زبانشان از دستشان خارج میشود، گزافه میگویند. یک عنصر آمریکایی از مسئولین آمریکایی، جزو گزافهگوییهایش یکی این است که میگوید: «هر کسی در ایران اغتشاش کند، ما کمکش میکنیم»؛ احمقها بوی کباب شنیدهاند!
واکنش ملّت ایران به مزدوری آمریکا
نکتهی اوّل اینکه ملّت ایران هر کسی را که مزدوریِ آمریکا را در این زمینه قبول کند، در زیر گامهای محکم خود لگدمال خواهد کرد.
تظاهر به پیروزی
عنصر صهیونی تظاهر به پیروزی میکند، بدبخت! شما کجا پیروز شدید؟ آدم، چهل و چند هزار نفر زن و بچّه و کودک را با بمب بکشد و نتواند یک دانه از مقاصدی را که اوّل اعلام کرده، تحقّق ببخشد، پیروز است؟ شما حماس را نابود کردید؟ شما اسرای خودتان را در غزّه آزاد کردید؟ گفتید میخواهید حزبالله را از بین ببرید، شخصی مثل سیّدحسن نصرالله با آن عظمت را شهید کردید، توانستید حزبالله را از بین ببرید؟ حزبالله زنده است، مقاومت فلسطین زنده است، حماس زنده است، جهاد زنده است؛ شما پیروز نیستید، شما شکست خوردهاید.
وضعیت در سوریه
بله، در سوریه جلوی شما باز بود، یک سرباز با یک تفنگ هم جلویتان نبود و توانستید چند کیلومتر با تانک و ابزارهای نظامی جلو بیایید، این پیروزی نیست. البتّه جوانهای غیورِ شجاعِ سوری هم بلاشک شما را از اینجا بیرون خواهند کرد.
تبلیغات و نیروهای نیابتی
در تبلیغات گوناگون مرتّب میگویند که جمهوری اسلامی، نیروهای نیابتی خودش را در منطقه از دست داد؛ این هم یک غلط دیگر. جمهوری اسلامی نیروی نیابتی ندارد؛ یمن میجنگد، چون باایمان است؛ حزبالله میجنگد، چون قدرت ایمانی، او را به میدان میکشاند؛ حماس و جهاد میجنگند، چون عقیدهشان آنها را به این کار وادار میکند.
اقدام جمهوری اسلامی و نیروهای باایمان
ما اگر یک روزی بخواهیم اقدام بکنیم، احتیاج به نیروی نیابتی هم نداریم. مردان شرافتمند باایمانی در یمن، در عراق، در لبنان، در فلسطین و انشاءالله در آیندهی نزدیک در سوریه، حضور دارند و حضور خواهند داشت. اینها دارند برای خودشان با ظلم، با جنایت مبارزه میکنند، با رژیم منحوسِ تحمیلیِ صهیونیستی مبارزه میکنند؛ ما هم مبارزه میکنیم و انشاءالله این رژیم را از منطقه ازاله خواهیم کرد.
حزبالله لبنان: نماد شرافت و قوت
آنچه بنده عرض میکنم، بیان سیاسی نیست؛ حقایقی است که ما از نزدیک لمس کردهایم. حزبالله لبنان یک مجموعهی شرافتمند قویِ محکمِ پولادینی است که از دل اغتشاشات لبنان در دههی ۶۰ بُروز کرد و سر برآورد. آنجا تمام منطقه را به هم ریخته بودند؛ با جنگهای داخلی، اغتشاشات، ناامنی؛ در وسط ناامنی و از دل تهدید، فرصت حزبالله به وجود آمد.
نقش شهدای حزبالله در تقویت مقاومت
قبل از شهید عزیزمان سیّدحسن، مرحوم سیّدعباس [موسوی] هم بود، دیگرانی هم بودند، آنها هم شهید شدند؛ شهادت آنها حزبالله را ضعیف نکرد، اگر نگوییم تقویت کرد. از دل تهدیدها، فرصتها سر برمیآورند، اگر چنانچه ما متوجّه باشیم، احساس مسئولیّت کنیم، دنبال کنیم، آنچه را در دل ما است و بر زبان ما است، در هنگام عمل نشان بدهیم.
پیشبینی آیندهی مقاومت در سوریه
من پیشبینی میکنم این حادثه، یعنی سر برآوردن یک مجموعهی شرافتمند قوی در سوریه هم اتّفاق خواهد افتاد. جوان سوری چیزی برای از دست دادن ندارد؛ چه کار کند؟ بایستی با قوّت اراده در مقابل آن کسانی که این ناامنی را طرّاحی کردهاند و آن کسانی که اجرا کردهاند، بِایستد و انشاءالله بر آنها فائق خواهد آمد. به لطف الهی، فردای منطقه از امروز منطقه بهتر خواهد بود.
والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته