ملاک مثلی لا یبایع مثله
ملاک مثلی لا یبایع مثله چیست؟
برخی در مواجه با جبهه کفر گمان میکنند که تنها دو راه وجود دارد؛ یا بیعت یا مخالفت؛ درحالی که اشتباه محاسباتی آنها در این است، هر دو نگاه بازی در زمین دشمن میباشد.
نگاه اول) بیعت کنندگان؛ آنهایی که بیعت میکنند حساب کارشان مشخص است باید طبق برنامههای دشمن همراهی کنند. خودشان را برده و مطیع برنامههای دشمن بدانند. زیرا بیعت یعنی تمایل به خطوط فکری دشمن و در مسیر برنامه های او قرارگرفتن و حرکت کردن مطابق میل او.
نگاه دوم) مخالفت کنندگان؛ نقطه مقابل، افرادی هستند که بیعت را نمیپذیرند و مخالفت را انتخاب میکنند این هم یک نوع انتخاب است ولی مخالفت به تنهایی کفایت و کارساز نیست.
در تاریخ برای هر دو دسته نمونه های فراوانی وجود دارد؛ اشخاصی چون عبد الله بن زبیرها و سعیدبن مسیبها را میبینید.
سعیدبن مسیب از اصحاب بزرگ ائمه علیهم السلام و پیرو امام حسین علیه السلام میباشد. در زمان عبدالملک مروان زندگی میکند. عبدالملک دو پسر بنام سلمان و ولید دارد. زمانی که فرزندان خود را در مدینه برای حکومت به مردم معرفی کرد عده زیادی از مردم بیعت کردند ولی سعیدبن مسیب بیعت نکرد؛ عبدالملک به استاندار مدینه نامه نوشت که بیعت نکردن او را خیلی بزرگ نکنید؛ زیرا با ماکاری ندارد ما هم با او کاری نداریم؛ این یعنی خنثی عمل کردن در مواجه به زمان خود.
نگاه مبارزه
پس هر دو نگاه خطری را برای دشمن ایجاد نمیکند. ولی در برابر این دو انتخاب یک نگاه سومی وجود دارد نگاه_مبارزه؛ انتخابی که امام حسین علیه السلام در زمان خودشان فرمودند«مثلی لا یباع مثله»
در زمان امام حسین علیه السلام چرا دشمن حساسیت دارد؟! آیا حضرت بیعت هم نمیکرد باز حکومت وقت حساسیت خود را بر میداشت؟! آیا به ما نمیفهماند که مسئله فقط مخالفت نیست؟! مسئله یک هجوم سیاسی و نظامی است؟! آیا به ما نمیفهماندكه حسينبنعلى برای مقابله با دستگاه خلافت يزيدبنمعاويه گفته است مثلی لا یبایع مثله؟! پس فقط مسئلهى فرار از بيعت نبود. بلکه یک مبارزه تمام عیار بود هم با شخص یزید و هم با فکر یزید.
« امام حسين (عليه السلام) اگرچه با يزيد مبارزه ميكند، اما مبارزهى گستردهى تاريخى وى با يزيدِ كوتهعمرِ بىارزش نيست؛ بلكه با جهل و پستى و گمراهى و زبونى و ذلّت انسان است. امام حسين (عليه السلام) با اينها مبارزه ميكند…» (۱۳۷۹/۰۱/۲۶)
چون حسین بن علی با بیعت نکردن، میخواهد در مقابل دستگاه ظلم امر به معروف و نهی از منکر مبارزه کند؛ تنه به تنه خطوط قرمز دشمن بزند. به دستگاه دشمن تعرض کند. بنابراین بیعت نکردن یعنی انتخاب یک #مبارزهتمامعیار با دستگاه فکری دشمن. و قیام سیدالشهدا بر همین مبنای مبارزه پایریزی شده است. زیرا می فرماید: «انّى ما خرجت اشراً و لا بطراً و لا ظالماً و لا مفسداً؛ من براى اين كارها قيام نكردم كه ظلم كنم و فساد كنم، بل انّما اريد الاصلاح فى امّة جدّى؛ قيام كردم براى اصلاح، براى امربهمعروف، براى نهى از منكر.» (دو امام مجاهد، صفحه: ۱۲۷)
نویسنده: مجتبی علیخانی